Motivasi Unggul 2

Abu Hurairah ra menyatakan, Rasulullah saw bersabda: "Apabila Allah mencintai seorang hamba, maka Dia memberinya cubaan (ujian) agar Allah mendengar Tadhorru'nya (rintihan memohon kepadaNya)". (HR Baihaqi)

Abu Sa'id ra memberitahukan, Rasulullah saw bersabda, "Tidak ada suatu cubaan yang menimpa orang mukmin seperti sakit biasa, sakit berat, kesedihan dan kecemasan, melainkan Allah SWT hapuskan dosa-dosanya kerananya." (HR Muslim)

Anas ra memberitahukan, bahawa Rasulullah saw bersabda, "Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla berfirman: Apabila aku menguji hambaKu dengan kebutaan kedua matanya, lalu ia sabar, makan Aku akan menggantinya dengan syurga kerana kebutaan kedua matanya itu."(HR Bukhari)

Ummu Salamah ra menuturkan, Rasulullah saw bersabda, "Tiada seorang hamba yang ditimpa musibah, lalu mengucapkan 'sesungguhnya kita milik Allah, dan kita pasti kembali kepadaNya. Ya Allah, berilah ganjaran pahala dalam musibahku ini', melainkan Allah memberikan ganjaran pahala dalam musibahnya. Dan Dia memberi ganti baginya dengan yang lebih baik". (HR Muslim)

No comments: