Mencari Mardhatillah 1

Aku telah diuji oleh Allah SWT. Ujian yang kurasakan amat berat dan tak mampu kutanggung lagi. Diagnosis penyakitku adalah Bipolar.

Penyakit ni dipandang serong oleh sesetengah golongan yang tidak memahami dan tidak mempunyai ilmu tentangnya. Aku telah membuat satu kesilapan kerana telah terkongsikan sedikit pengalaman ketika A menceritakan bagaimana hamba Allah yang tak ingat Tuhannya sehingga sanggup bunuh anaknya kerana depress. Ada yang cuba bunuh diri kerana depress. Lalu aku terkeluar cerita yang aku alami sendiri. Respon dari mereka biasa saja. Mereka yang kutemui di Kulim tu mendoakan aku agar tabah dan boleh menghadapi penyakit ni. Aku akui yang aku banyak berfikiran negative dan banyak mengikut bisikan-bisikan syaitan. Aku gagal applykan ilmu-ilmu yang telah kupelajari. Terlalu banyak program yang telah aku ikut. Tapi aku gagal applykannya. Adakah ini ujian untuk aku renung kembali semua yang telah kupelajari?

Mungkin jugakah Allah nak uji aku macam mana nak apply semua ilmu-ilmu yang telah aku perolehi?? Entahlah, Allah adalah sebaik-baik perancang. Dia lebih tahu!! Tapi kenapa sehingga sekarang aku tak dapat terima yang Allah menguji orang-orang yang Dia sayang? Kata B, orang-orang yang Allah sayang paling banyak diUji!! Adakah semua takdir Allah ini adalah kerana Allah menyayangiku?? Bukankah beruntung menjadi orang yang Allah sayang?? Entahlah….kadang-kadang aku rasa penat jadi raja azliza ni. Dahlah sakit. Sakit yang tak nampak pada luarannya. Sakit yang membuatkan aku berfikiran negative. Yang menjadikan aku seperti hamba yang tidak bersyukur. Hamba yang tidak bersabar dengan ujian. Ujian bukanlah satu bebanan sebenarnya tapi untuk mendekatkan lagi dengan Allah Yang Maha Esa. Dalam mathurat pun ditegaskan yang Allah tidak membebani seseorang diluar kesanggupannya. Tapi kenapa aku seperti masih belum dapat menerimanya?? Kenapa Ya Allah?? BILA masanya aku akan dapat menerima takdir yang telah Kau rancang untuk aku lalui?? Aku serah padamu Ya Allah!!

Lepas balik dari Segamat, aku disahkan mengidap penyakit Bipolar. Kenapa? Kenapa Allah uji dengan penyakit ni? Penyakit yang tak nampak secara luarannya. Seingat aku, aku diuji ketika aku bekerja di KL. Sesuatu yang aku ingin lakukan. Aku sering berdoa dan bertekad untuk bekerja sepenuhnya dalam bidang itu kerana aku tahu kemampuan aku. Jadi aku rasakan bidang itu adalah bidang yang ingin aku ceburi. Tak kisahla walaupun gaji sikit tapi ganjarannya biarlah Allah sahaja yang bagi. Tetapi, hanya sekejab aku dapat berkhidmat di KL. Aku terpaksa berhenti kerana sakit ni!! Aku amat sayangkan pekerjaan aku. Tapi aku terpaksa lepaskan kerana aku sakit! Mungkin aku tak layak kerja di situ? Hanya Allah yang tahu…..

No comments: