Mencari Mardhatillah 45


Dr Aidh Al-Qarni berpesan dalam bukunya Jangan Bersedih: “Di sebalik kesusahan, pasti datang kemudahan. Ketahuilah bahawa sesusah rasa lapar berakhir pasti akan ada rasa kenyang. Selepas menjalani rasa haus dan dahaga pasti ada rasa kepuasan. Setelah mengalami kesusahan tidur pasti datang masanya tidur nenyak. Sesudah mengalami masa sakit yang berpanjangan pasti akan mengalami sembuh”

Kata-kata hikmah Dr Aidh di atas semuanya terasa untukku terutamanya di bulan menahan lapar dan dahaga serta menahan hawa nafsu. Dalam bulan Ramadhan yang sangat mulia ini ujian kesedihan dan kemurungan tidak ada. Tetapi ujian yang aku harus lalui ialah kesan sampingan ubat baru yang aku ambil atas arahan Dr Tuti. Tanganku menggigil dan aku kerap membuang air kecil.

Dalam surah Al-Insyirah ayat 5 dan 6 yang seringkali aku ulang dalam blog mengatakan: “Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan”. Jadi yakinlah dengan janji Allah. Banyak lagi janji Allah di dalam Al-Quran yang perlu kita baca, faham dan tadabbur. Rukun Iman dapat dilaksananakan dengan baik apabila kita memahami Al-Quran dan Sunnah.

Kesembuhan pula dapat aku rasakan sekarang walaupun mungkin tidak sepenuhnya. Mungkin juga ini semua berkat kesabaran aku untuk terus berusaha, berdoa dan bertawakal. Tugas kita memang untuk berusaha, berdoa dan bertawakal. Dan yang layak menilai usaha dan kesabaran serta yang layak memenuhi keperluan kita adalah Allah SWT. Tetapi apabila sembuh jangan pula lupakan usaha, doa dan tawakal. Kita harus konsisten sepanjang masa dan bersyukur dengan apa yang Allah anugerahkan.


No comments: