Mencari Mardhatillah 41

Ubat. Aku harus makan beberapa jenis ubat. Sebelum ini aku hanya makan anti depression dan anti psychotic, tetapi dengan kemasukan aku ke PPUKM bulan lepas Dr Tuti telah menambah mood stabilizer untuk aku. Menurut Wikipedia.orgLithium is the "classic" mood stabilizer, the first to be approved by the US FDA, and still popular in treatment.” Ubat baru ini memerlukan pemeriksaan level darah setiap 3 bulan. Ini kerana bagi memastikan levelnya tidak kurang dan tidak lebih. Sekiranya kurang, ia tidak berkesan dan sekiranya lebih ia akan menjadi toxic dalam darah dan membahayakan diri aku.

Ubat merupakan satu usaha aku untuk sihat seperti dulu. Sekiranya aku tidak mengambil ubat mungkin keadaan aku lebih teruk. Ini berdasarkan maklumat pakar psikologi dan pakar psikiatrik yang merawat aku. Aku juga memperolehi pelbagai maklumat menerusi internet. Penyakit mental memerlukan ubat untuk menstabilkan bahan kimia yang tidak stabil di dalam otak.

Namun ubat sahaja tidak mencukupi bagi membantu aku untuk sembuh. Ia memerlukan gabungan antara ubat, psikoterapi dan doa kepada Allah SWT. Psikoterapi tidak ada banyak beza dengan sesi kaunseling. Cuma psikoterapi lebih spesifik kepada mengajar pesakit mental cara untuk berfikir dengan betul.

Doa merupakan senjata bagi mukmin. Amat rugi sekiranya kita tidak menggunakan senjata yang diberi pada kita. Sejak sakit, aku tidak putus-putus berdoa agar ujian yang Allah berikan ini berakhir. Tetapi adalah hak Allah sebagai pencipta kita bilakah waktunya yang tepat untuk mengakhirkan ujian aku ini.


No comments: