Mencari Mardhatillah 42


Lama sungguh aku harus menanti untuk berjumpa dengan pegawai perubatan di hospital. Temujanjinya pukul 9 pagi tetapi berjumpa dengan Dr Syakeer hampir pukul 11 pagi. Selepas itu, aku dapat khabar kurang baik dari Dr Syakeer iaitu, darahku yang diambil pada 7 Julai minggu lepas telah hilang. Argh! Padahal aku semangat datang hospital 8 30 pagi untuk dapatkan keputusan darah untuk dibawa berjumpa dengan Dr Tuti minggu depan. Keputusannya, esok aku harus kembali ke hospital untuk ambil darah baru. Ingatlah bahawa tak semestinya apa yang kita inginkan dan rancangkan pasti terjadi. Ini semua telah diatur oleh Allah.

Dr Syakeer nampak bahawa terdapat perubahan pada diriku berbanding mula-mula berjumpa dengannnya dulu. Aku berbeza dengan aku yang dulu. Dulu aku banyak sedih, murung dan selalu fikir nak overdose ubat. Pesanan Dr Syakeer masih aku ingat: kalau nak buat sesuatu, terutamanya kalau nak overdose, fikirkannya dua kali (think twise).Aku cuba aplikasikannya. Alhamdulillah kerana ini adalah kerana Innallahama’ana (Allah senantiasa bersama kita).

Perubahan aku ini juga hasil dari kemasukanku ke wad psikiatrik PPUKM dan aku ditanggani dengan betul oleh pakar (Dr Tuti), pegawai perubatan (Dr Sharutha) dan semua staf di wad. Keberadaan aku di sana hampir sebulan tidak terasa terlalu lama. Masa dirasakan begitu cepat berlalu  walaupun di penghujungnya terasa ramai pesakit dan sedikit rimas. Tetapi berkat kemasukan aku bulan lepas di PPUKM menjadikan aku lebih sihat dan pulih. Adakah kerana diagnosis baruku ini yang sebenarnya dan pertukaran serta penambahan ubat? Hanya Allah yang Maha Mengetahui….

No comments: