Tafsir (Al-Quran) - Secara ringkas/umum

Tafsir Al-Quran adalah penjelasan tentang maksud firman Allah SWT. Apa yang Allah SWT firmankan kita perlu mentafsirkannya. Di dalam Al-Quran, Allah SWT menggunakan perkataan-perkataan yang pelbagai dengan cara pemahaman yang pelbagai. Penjelasan tentang firman Allah sesuai dengan kemampuan manusia.

Menurut Quraish Syihab, keagungan firman Allah SWT dapat menampung 4 perkara:

1. Kemampuan - sejauh mana kita mampu mencerna atau melihat tafsir itu. Ianya mempunyai perbezaan berdasarkan kemampuan masing-masing.

Contohnya:

اقرءا (Bacalah)

Ada orang faham اقرءا adalah baca buku, baca internet, baca majalah dan sebagainya. Tetapi bagi individu yang memahami bahasa arab اقرءا bermaksud baca kepada alam atau baca kepada pelbagai perkara, bukan hanya baca buku sahaja. Bagi individu yang memahami lebih mendalam tentang bahasa arab, اقرءا dari perkataan قرءا yang bermaksud menghimpunkan menjadi suatu sistem (objek/tujuan). Contohnya, kalau kita buat kajian tentang sesuatu perkara, itu juga adalah اقرءا kerana kita menghimpunkan pelbagai buku lalu menghasilkan satu hasil kajian.

2. Tingkat/tahap manusia- apa yang sudah sedia ada pada diri kita.

3. Kecenderungan

Contohnya:

Kalau seseorang itu minat kepada falsafah, maka bila ia baca Al-Quran ia akan nampak falsafahnya. Kalau seseorang yang minat kepada bahasa, maka apabila ia baca Al-Quran ia akan nampak hebatnya bahasa Al-Quran itu. Manakalau kalau seseorang itu minat pasal hukum, suka bercakap pasal hukum, apabila ia tengok pada Al-Quran ia akan nampak hukum.

4. Kondisi/keadaan yg berbeza-beza.


Objektif tafsir Al-Quran:

1. Al-Quran itu dapat menampung pelbagai keadaan ruang dan masa.

2. Menolak kepada ketidak fahaman Al-quran kerana Al-Quran itu sempurna dan ia disusun secara tauqifi (ditentukan oleh Allah SWT)

Ilmu yang diperlukan untuk mentafsirkan Al-Quran:

1. Asbabunnuzul (sebab2 turunnya Al-Quran)

2. Nasihk wa mansukh (ayat yang kemudian akan memansuhkan ayat yang awal.) – Allah nak tunjukkan bahawa dalam Islam ada proses dalam melaksanakannya.

Contohnya: pengharaman arak – mula-mula arak diharamkan ketika hendak sembahyang. Tetapi apabila ada yang lalai dalam sembahyangnya maka arak terus diharamkan. Ayat tentang arak haram ketika hendak sembahyang sahaja tidak boleh digunakan lagi.

Marilah kita mempelajari tafsir Al-Quran!! Terdapat pelbagai tafsir yang ada di dalam pasaran. Kalau perlu, carilah ilmuan untuk mengajarkan kepada kita mengenai tafsir Al-Quran. Al-Quran merupakan mukjizat teragung. Jangan sia-siakannya!

No comments: