Tadabbur 2 .

Islam itu bukanlah sesuatu yang ad hoc. Islam ini mementingkan kepada kesesuaian yang memerlukan kepada penyusunan berasaskan kepada aulawiyat (keutamaan). Tadabbur berasal dari perkataan د بر .د بر maksudnya sesuatu yang dibelakang. Oleh sebab itu dubur adalah anggota di belakang.

Tadabbur: kita tidak ada option lain sebab dalam dunia ini banyak perkara yang kita perlu tadabbur. Akan tetapi perkara terutama yang kita perlu tadabbur: Tadbir. Allah menggunakan perkataan tadbir ini di dalam Al-Quran hanya untuk Allah sahaja. Kalau nak dibantu pun oleh para makhluknya seperti malaikat dan lain-lain. Tadbir itu hanya milik Allah. Tadbir juga berasal dari د بر. Apabila kita memahami د بر memang kita ini perlu mentadabbur apakah yang ditadbir oleh Allah - tidak ada pilihan lain. Sekiranya nak mentadbir sesuatu seperti jabatan, sekolah dan sebagainya, wajib untuk kita mentadbirnya sama dengan tadbir Allah. Kalau kita tidak mengikut peraturan tadbir Allah, memang pentadbiran kita akan menjadi tunggang langgang.

Apabila kita ni nak mentadabbur, kita kena ingat bahawa tadbir adalah daripada Allah. Kita nak mentadabbur cara Allah mentadbir dunia ini. Allah itu Maha Sempurna, ini merupakan keimanan tauhid kita – kita juga wajib untuk cuba mencontohi kepada sifat-sifat Asmaul Husna. Setiap sifat-sifat Allah mempunyai keunikan yang tersendiri. Apabila kita sedang mencontohi sifat-sifat Allah itu maksudnya kita sedang mentadabbur pentadbiran Allah. Kita tidak seharusnya mengikut sistem lain kerana sistem lain semuanya akan bercerai-berai.

Renung-renungkan!!

No comments: