Mencari Mardhatillah 11

Hari ni hari keempat aku kembali menjalani latihan di Kulim. Aku berjaya laluinya. Alhamdulillah. Kesyukuran kupanjatkan pada Ilahi.Aku sedikit kembali pulih. Semua ini adalah anugerah Allah yang amat berharga buatku. Fikiranku kembali optimis.

Masa jumpa Dr Salwa aritu taklah begitu elok perasaanku. Malah Dr Salwa kecewa dengan sikap aku yang tidak makan ubat seperti yang diarahkan. Bukan sengaja aku tak mau makan ubat ikut arahan, tapi aku tak mau kesan sampingan ubat tu mengganggu perjalanan aku untuk turut merebut tawaran Allah di akhir Ramadhan aritu. Perbincangan aku agak lama kali ni. Aku menyatakan hasrat untuk berubat dengan rawatan alternatif kerana aku dah penat dengan rawatan hospital. Aku teringat masa awal perjumpaan aku dengan Dr Salwa dulu, dia ada meminta untuk aku beri peluang mereka merawat aku. Aku jadi serba salah. Mana satu aku harus pilih? Sikapku yang amat susah untuk membuat keputusan membuatkan keadaan menjadi lebih teruk. Langkah pertama yang aku lakukan adalah meluahkan pada Allah Yang Maha Esa. Dia lebih tahu keadaan hambaNya. Kemudian, aku consult dengan makcik Su. Aku sedikit lega.

Pesanan Basmin, bersabar dan optimis untuk lulus keluar dari ujian ni. Bagiku, setelah apa yang aku lalui, agak sukar juga untuk sabar dan optimis. Allah mencipta 'ujian' sesuai dengan diri kita sendiri.

Tapi, aku perlu berusaha!! Terus berusaha tanpa rasa jemu. Walaupun sebenarnya aku dah jemu dengan rawatan di hospital. Ya Allah, perjalanan menuju RedhaMu penuh ranjau dan duri. Ujian yang Kau berikan untuk menguji sejauh mana kesabaran hambaMu menerima segala Qada’ dan QadarMu. Ampunkan aku Ya Allah….

No comments: