Tadabbur 1

افلا يتد برون القزءان ام علي قلو ب اقفا لها

47(Muhammad):24. (setelah diterangkan Yang demikian) maka Adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)?

Persoalan di dalam ayat di atas: Apakah kamu tidak memperhatikan/melaksanakan tadabbur terhadap Al-Quran? ATAU di atas hati itu ada kunci? Manusia ini kalau tidak diberi masa dan tidak mahu mencari kunci tersebut, maka kunci itu tidak dapat dibuka. Ia seperti mangga yang dikunci. Mahukah kalian sekiranya hati kalian dikunci? Dikunci agar tidak dapat memahami firman-firman Allah.

Realiti manusia zaman sekarang adalah ramai yang tidak tadabbur. Mereka hanya membaca dan berusaha untuk mengkhatamkan Al-Quran tanpa berusaha untuk mentaddabur.Di antara sebab manusia yang tidak taddabur itu kerana (kunci di dalam hati):

1.Tidak tahu maksudnya,

2.Tidak tahu kaedahnya,

3.Tidak mampu tadabbur kerana dia tidak susun masa untuk tadabbur.

Maka di sini, saya menyeru kepada semua agar direnungkan kembali tentang tadabbur. Sejauh mana kita telah mengamalkan tadabbur? Bagi saya, sebagai permulaan bagi yang tak biasa, marilah kita membaca Al-Quran kemudian disusuli dengan menbaca terjemahan ayat yang telah kita bacakan.

Fikir-fikirkan!!

No comments: