Mencari Mardhatillah 12

Rakan. Sahabat. Kawan. Teman. Apa lagi yang seerti? Rakan, sahabat, teman dan kawan memainkan peranan penting dalam kehidupan kita. Seperti yang pernah dinyatakan sebelum ini, kawan mencerminkan kehidupan kita. Berkawanlah dengan mereka yang boleh membimbing dan membawa kita kepada taqwa dan keredhaan Allah.

Dalam aku menggapai redha Allah, teman-teman banyak membantu. Temanlah yang membawa aku ke dalam tarbiyyah. Aku mula mengenal Islam yang sebenar. Benarlah bahawa istilah “teman seakidah lebih kuat dan utuh berbanding ikatan persaudaraan”. Aku akuinya bila aku mula berada dalam tarbiyyah. Itulah anugerah Allah yang berharga buatku.

Anugerah – Durrani

Hadirmu wahai teman memberikan kekuatan

Di kala ku perlukan sokongan dan bantuan

Di dalam kesulitan engkau tunjukkan jalan

Tiada kata untuk kulafazkan

Kiranya ku aur engkau adalah tebing

Itulah hakikat kita saling perlukan

Inilah persahabatan anugerah Tuhan

Untuk hamba yang inginkan kebahagiaan

Hubungan terjalin dengan diri terpimpin

Persengketaan adalah dugaan

Dengan iman di hati amalan dibaiki

Terjalinlah satu ikatan murni

Dalam kesempatan ini, aku ingin memohon seribu kemaafan daripada teman-teman yang pernah bertemankan aku sekiranya aku melakukan kesalahan. Samada secara sedar atau tidak sedar. Sesungguhnya aku hanyalah manusia biasa yang sering melakukan kesilapan atau kesalahan. Malah, dalam mencari mardhatillah aku sering alpa dengan janji-janji Allah dalam manual book kita yakni Al-Quran.

No comments: