Mencari Mardhatillah 47

Apa lagi yang terjadi kepada diri ini sebenarnya? Berapa lama lagikah aku akan sampai kepada nur (cahaya) yang dijanjikan? Adakah aku sudah tenggelam di dasar sehingga tidak nampak lagi cahaya di atas? 

Semua jawapan bagi persoalan di atas hanya Allah yang Maha Mengetahui. Aku hanya manusia ciptaanNya. Dr Tuti dan Dr Nurul Ain juga hanya hamba Allah yang dikirim untuk membantu aku.

Andaikan diri ini boleh menjadi seperti hamba-hamba yang disayangi Penciptanya? Alangkah beruntungnya jika ia benar-benar terjadi. Aku hanya seorang hamba yang lemah. TanpaMu aku lelah dan tidak berdaya.  Hanya Kau yang mampu menolong aku keluar dan mendapat nur yang dijanjikan? Saat aku "terpilih" untuk berada dalam sistem tarbiyyah yang begitu memikat diriku satu ketika dahulu, aku berasa sangat bersyukur kerana berada dalam satu sistem yang tersusun. Semakin lama aku bersama dalam ikatan ukhuwah yang tidak pernah aku temui aku tenang dan berlakunya pengislahan pada diriku.

Namun, ketika aku begitu aktif dengan semua jenis program tarbiyyah, aku diuji. Malah ketika itu aku berkhidmat dengan jamaah yang menyusun sistem tarbiyyah yang telah mengubah aku sedikit demi sedikit. Tetapi tazkeerah dari Dr Nurul Ain dan Dr Tuti petang tadi cukup memberi kesan padaku. Ini adalah satu perjalanan untuk aku. Perjalanan untuk menjadikan aku lebih sabar dan tabah. Beradanya aku di wad PPUKM sekarang sebenarnya kerana aku tidak cukup sabar dan tabah semalam. Sedikit suntikan semangat dari doktor-doktor yang merawat aku.

Aku seperti ingin mengikut nendaku yang mangkat 3 hari yang lalu. Namun cukupkah bekalan aku untuk dihakimi di padang masyar nanti? Aku sebenarnya masih perlu mencari bekalan-bekalan sebagai jaminan untuk layak berada di syurga. Syurga merupakan tempat istimewa untuk hamba-hambaNya yang beriman. Semua hamba-hamba yang mempunyai timbangan amal kebaikan dan kebajikan akan menempah tiket ke syurga yang dibawahnya ada sungai-sungai yang mengalir.

Mujahadahlah. Aku harus memperbanyakkan muhasabah dan mujahadah. Macam mana nak mujahadah? Aku perlu tahu teknik dan langkah-langkah untuk mujahadah. Ya Allah, hanya kepada Engkaulah aku menyembah dan hanya kepada Engkaulah aku mohon pertolongan. Engkau mampu mengubah dan menjadikan aku seseorang yang kuat untuk meneruskan perjalanan menuju syurgaMu. Tidak Engkau jadikan sesuatu itu sia-sia. Itu janjiMu. Kau yang lebih tahu.

No comments: