Mencari Mardhatillah 36


Kenapa aku harus menangisi apa yang berlaku? Ini kan takdir dari Allah dan tanda Allah amat menyayangi hambanya. Lupakan siapa sahaja yang tak mengambil berat sebab Allah senantiasa mengambil berat akan hambanya. Allah amat menyayangi hambaNya. Allah menguji hamba yang disayangiNya. Sedarlah bahawa menjadi hamba yang disayangi amat beruntung. Tapi, kalau Allah sayang aku kenapa Allah tidak mahu mengambil sahaja nyawa aku? Aku dah penat melalui ujian ini. Aku tak larat. Rasa tak tertanggung beban yang aku pikul.

TIDAK!!

Aku harus kuat dan tabah melalui ujian ini. Pedulikan orang sekekliling yang tak memahami. Allah Maha Memahami. Bayangkan ganjaran yang bakal dikurniakan Allah sekiranya aku redha dengan ujian  yang telah tertulis untuk aku tempuhi. Sebenarnya, ganjaran dari Allah adalah sesuatu yang di luar bayangan manusia. Itupun sekiranya aku tak mempersoalkan ujian dari Allah ini.

Aku seharusnya tidak mempedulikan kefahaman orang lain tentang aku biarpun mereka mempunyai perlaian darah sekalipun dengan aku. Aku telah cuba sedaya upaya aku memberi sedikit pemahaman tentang penyakit aku. Tapi Allah sahaja yang boleh memberi kefahaman dan membuka hati mereka untuk memahami setiap kepayahan yang aku lalui.

Aku harus bertawakal. Aku harus menguatkan diri aku dan merapatkan diriku dengan Yang Maha Esa. Aku sepatutnya menjadi hamba yang bersyukur dan hamba yang kuat imannya. Fikiranku bercampur baur dan senantiasa berubah-ubah. Syaitan pula memainkan peranannya untuk memesongkan, melekakan dan melalaikan hambaNya. 

"Ya Allah, panggillah kami kembali kepadaMu dengan cara yang paling baik. Maafkanlah segala kesalahan kami. Perbaikilah keadaan kami Pindahkanlah kami dari suasana gelap kepada suasana terang-benderang. Jadikanlah kami orang-orang yang dapat membimbing manusia menuju syurga yang luasnya seluas langit dan bumi. Ya Allah limpahkanlah selawat dan salam kepada penghulu kami Muhammad SAW. Akhir doa kami, bahawa segala puji hanya bagi Allah Tuhan semesta Alam."
 Doa yang turut dipetik dari buku Penyejuk Jiwa karangan Dr 'Aidh Abdullah Al-Qarni

No comments: