Nak untung ke rugi?.......2

Pastinya kita sebagai manusia di dunia ini tak nak menjadi orang yang rugi. Seandainya kita berbisnes amat pasti kita mahukan keuntungan. Sama ada keuntungan itu banyak atau sedikit, kita pasti mahukan keuntungan. Tak ada orang yang berbisnes yang mahukan kerugian.

Begitu juga dalam kehidupan kita. Kita pasti mahu beruntung di dunia apatah lagi di akhirat yang kekal abadi. Selalunya visi kita nak jadi orang yang beruntung di dunia kerana tu adalah kehidupan kita sekarang. TETAPI kalau kita orang yang berpandangan jauh, keberuntungan yang paling best adalah keberuntungan di akhirat iaitu masuk ke syurga yang dibawahnya mengalir sungai-sungai. Akan tetapi untuk mendapat keberuntungan di akhirat, caranya adalah dengan meraih dan menuainya di dunia. Firman Allah:

Ø Dan (sifat-sifat yang baik itu) tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar. (41:35)

Ø Barang siapa menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya, dan barang siapa menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian darinya (keuntungan dunia), tetapi dia tidak akan mendapat bahagian di akhirat. (42:20)

Dengan berkat kesabaran kita di dunia kita akan meraih syurga yang dijanjikan Allah pada kita. Motivasi untuk mendapatkan syurga - ( 76:12-22) Sedikit firman Allah dalam surah Al-Insaan ayat 12: “Dan Dia memberi balasan kepada mereka kerana kesabaran mereka (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya) dengan syurga dan (pakaian daripada) sutera.”

Allah turut berfirman bagaimana digambarkan sekiranya kita memilih untuk menjadi orang yang rugi juga dalam surah Al-Insaan ayat 4 yang bermaksud: “Sesungguhnya kami telah menyediakan bagi orang kafir rantai, belenggu dan neraka yang menyala-nyala.”

Pilihan adalah di tangan kita.

Kadang kala kita merasakan macam kita rugi di dunia. Akan tetapi rugi di dunia tak bermaksud turut rugi di akhirat. Yang penting tepuk dada tanya iman. Di antara kemungkinan yang boleh berlaku adalah

1. Untung di dunia, untung di akhirat

2. Untung didunia rugi diakhirat

3. Rugi di dunia, untung di akhirat

4. Rugi di dunia, rugi di akhirat

Ada tambahan kemungkinan lain? Dalam al-Quran ada banyak motivasi untuk kita menjadi orang yang beruntung. sama ada kita sedar atau tidak.


No comments: