Mencari Mardhatillah 25

Pasti ada sebab dan hikmah di atas apa yang berlaku. Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Ujian demi ujian harus aku lalui. Tarbiyyah apakah lagi yang Allah rancang untukku? Mungkin di Hira' bukan tempat yang terbaik. Ada yang terbaik menantiku dihadapan. InshaAllah.

Aku bertemu dengan ramai orang. Ada yang lebih teruk dariku sehingga terpaksa berhenti belajar. Aku?? Sempat menghabiskan Ijazah Sarjana Muda di Uniten. Sempat bekerja beberapa tahun sebelum diuji. Ujian yang datang sebagai tanda kasih sayang Allah. Sangat gembira menjadi hamba yang disayangi tuannya. Hanya Allah yang mengetahui apa yang dirancang. Allah adalah sebaik-baik perancang.

Bermuhasabah. Keberadaan aku di PPUKM memberi ruang untuk aku bermuhasabah. Surah Al-Insyirah memberiku inspirasi dan motivasi untuk aku teruskan kehidupan. "Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (sekali lagi ditegaskan): Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan."

Setiap manusia ada kekurangan dan kelebihan. Berlapang dada adalah tahap ukhuwah yang terendah dan ithar adalah tahap ukhuwah yang tinggi. Seperti yang dinyatakan sebelum ni, manusia akan datang dan pergi tapi ALLAH SWT, tetap ada dan takkan kemana-mana. Senantiasa menantikan hambanya merayu dan berdoa. Merintih dan menangis kekesalan.

Ya ALLAH, banyaknya dosaku padaMu. Aku seringkali alpa dan lalai dalam melaksanakan kewajipan serta leka dengan dunia. Ampunkan aku ya Allah. Aku sedar akan kesilapanku kerana tidak bersangka baik denganMU. Padahal Kau rancang sesuatu yang terbaik dan memang untukku. Tak ada yang kau takdirkan adalah sesuatu yang buruk atau tidak baik. Teruknnya aku. Aku bersalah Ya Allah. Ampunkan aku. Kasih sayangMu tak bertepi. Kasih saying manusia ada batasnya tapi, Engkau Maha Sempurna. Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.




No comments: