Motivasi Unggul 15 - Hadis Qudsi:Selalu bertaubat dan beristigfar

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Seorang hamba melakukan satu dosa lalu ia berkata: "Wahai Rab aku melakukan satu dosa maka ampunkanlah aku." Maka Allah berkata "Adakah hamba-Ku tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang mengampuni dosa dan menghapuskannya? Aku telah mengampuni hamba-ku. Kemudian setelah beberapa ketika dia kembali melakukan dosa dan berkata: "Wahai Rab aku telah berbuat dosa lain, maka ampunilah aku." Allah kemudian berkata " Adakah hamba-ku tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang mengampuni dosa dan memaafkannya? Aku telah mengampuni hamba-Ku. Kemudian setelah beberapa ketika, ia melakukan dosa lagi dan berkata: "Wahai Rab, aku telah berbuat dosa lain, maka ampunilah aku." Allah berfirman:"Apakah hamba-Ku tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang mengampuni dosa dan memaafkannya? Aku telah mengampuni hamba-Ku - sebanya tiga kali - maka lakukanlah apa yang disukainya"'

(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

No comments: