Pengenalan Surah Al-Fatihah

Mengapa Al-Fatihah diletakkan nombor 1 walaupun Al-Fatihah bukanlah surah pertama yang diturunkan? Al-Fatihah bermaksud pembukaan. Ia adalah Ummul Quran atau induk Quran. Surah ini, walaupun diturunkan lambat, tetapi ianya tetap diletakkan di permulaan atau awal Al-Quran. (Begitu juga halnya yang berlaku kepada sultan, guru besar atau menteri, walaupun hadir paling lambat dalam sesuatu majlis, ia tetap di tempatkan di hadapan dewan dan bukannya di belakang) Begitu juga dengan Al-Fatihah. Tidak semestinya lambat diturunkan, patut letak di belakang…….

Semua ini ada rahsia yang tersendiri. Rahsia ini harus diterokai dengan mempelajari dan mengkaji pelbagai aspek di dalam Al-Quran. Contohnya:

  1. Selepas الحمد لله رب العلمين , mengapa diletakkan الرحمن الرحيم : sebenarnya Maha Pemurah lagi Maha Penyayang itu penting untuk menceritakan bagaimana Allah mendidik/mentadbir alam ini. Rahsia di situ: ramai manusia yang cuba mendidik. (Contohnya saya ada syarikat dan saya nak didik Ali jadi pegawai syarikat yang bagus agar lepas ini dapat Ali bekerja dengan lebih produktif dan akhirnya akan dapat keuntungan. Ini adalah didikan di peringkat manusia.) Tapi di peringkat Allah SWT: Allah mendidik, Allah menguasai alam ini bukan untuk dapatkan ganjaran, Allah buat itu kerana الرحمن & الرحيم . Allah takkan ambil apa-apa pun dari kita (manusia). Allah tadbir elok-elok alam ini kerana kasih dan sayang Allah, bukannya sebab mengharapkan ganjaran sebagaimana saya mendidik Ali tadi.
  2. Ada seseorang yang memelihara ayam, dia memberi makan dan menjaganya sebaik mungkin. Apa yang dilakukan adalah bukan atas dorongan kasih sayang atau pemurahnya pemelihara ayam tadi tetapi kerana ganjaran disebalik penjagaannya seperti ayamnya lebih banyak membiak lalu dapat dijual dan akhirnya keuntungan akan diperolehinya.

No comments: