Mencari Mardhatillah 20


Aku ingin menjadi tetamu Allah pada tahun ini. Agar dapat kutunaikan rukun islam kelima sekaligus menjadi tetamu Allah di Baitullah. Ku pernah menjejaki ke Tanah Haram, tapi ketika itu aku belum sakit. Aku telahpun berada dalam tarbiyah ketika itu. Keadaan berbeza ketika itu dan sekarang. Aku begitu ingin merebut peluang ini. Mengunjungi Tanah Suci idaman setiap insan yang merinduikan Tuhannya. Yang mendambakan mardhatillah. Yang mencari-cari mardhatillah. Aku benar-benar berharap agar aku terpilih..... Ya Allah, terimalah aku. Aku rindu padaMu. Ingin ku jejaki sekali lagi ke tempat di mana Rasulullah berjuang.....

Perjalanan ku mencari mardhatillah kulalui dengan tenang. Aku dan keluarga akan berusaha supaya namaku terpilih. Usaha, Doa dan Tawakaltu 'Alallah. Allah suruh berusaha sehabis daya, berdoa dan seterusnya menyerahkan sepenuhnya kepada Allah. Allah tahu apa yang terbaik untuk hambanya. Dia tak akan menzalimi hambanya. Dengan kasih dan sayangNyalah aku masih berada di sini. Di jalan yang penuh ranjau dan duri. Akan kulaluinya sambil mengharapkan keredhaanMu Ya Allah.

Aku juga tak mau jadi orang yang rugi seperti dalam firman Allah:

والعصر, أنالأنسن لفي خسر, ألأألذينءامنوأوعملواألصلحت وتواصوابا لحق وتواصوابالصبر

Demi masa, Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali:
  1. orang-orang yang beriman
  2. orang-orang yang beramal soleh (mengerjakan kebajikan)
  3. Orang-orang yang nasihat-menasihati untuk kebenaran
  4. Orang-orang yang nasihat-menasihati dengan kesabaran.
Jom sama-sama kita jadi orang yang tak rugi dalam mengejar mardhatillah!

No comments: