Mencari Mardhatillah 18

Sedih. Tangisan. Menangis. Sad. Sadness. Crying. Semuanya membawa maksud yang hampir sama. Tabah dan sabar pula ungkapan yang sering diajukan pada aku. Aku menangis ketika sahabatku membaca Al-Fatihah dan meminta aku membuat skrip sendiri dengan Allah ketika mendengar bacaan itu. Sangat tersentuh dengan bacaan yang mendayu tersebut. Tersentuh kerana ujian yang Allah turunkan padaku adalah kerana Allah sangat-sangat menyayangiku. Dengan rahmat dan kasih sayang Allahlah aku masih menghirup udaraMu ya Allah.

Surah yang paling powerfull. Ummul kitab. Ummul Quran. Induk Al-Quran. Apabila membacakan Al-Fatihah dan dihembuskan pada air kosong, insyaAllah air itu menjadi penawar. Tertanam di jauh lubuk hatiku ingin mendalami, memahami, mempelajari dan seterusnya menghayati isi kandungan Al-Fatihah kerana Al-Fatihah boleh member impak yang besar dalam kehidupanku. Al-Fatihah boleh membentuk peribadi manusia.

Pernahkah kita terfikir kenapa kita mengulangi surah ini sekurang-kurangnya sebanyak 17 kali sehari semalam? Pasti ada hikmah yang tersembunyi yang masih belum kita sebagai hambanya menerokainya. InsyaAllah sekiranya ada peluang, aku akan mendalami surah ini. Inilah yang harus dilakukan untuk menggapai redha Ilahi.

No comments: