Motivasi Unggul 6

1. Jabir ra. menuturkan, Rasulullah saw. bersabda: "Tidak pantas bagi orang bodoh mendiamkan kebodohannya. Juga tidak pantas orang yang berilmu itu mendiamkan ilmunya." (HR. Ath-Thabrani, Ibnu Sunni dan Abu Nu'aim)
- Hadis ini menegaskan bahawa orang bodoh harus berusaha menjadi pintar dengan menuntut ilmu. Orang yang berilmu juga wajib mengamalkan dan mengajarkan ilmunya kepada orang lain yang memerlukannya, baik diminta atau tidak.

2. Anas bin Malik ra. mengatakan, Rasulullah saw bersabda: " Menuntut ilmu adalah kewajipan bagi setiap muslim. Dan mengajarkan ilmu bukan pada ahlinya adalah seperti mengalungi babi dengan berlian, mutiara dan emas." (HR. Ibnu Hibban dan Ibnu Majah)

3. Ali ra. menuturkan, Rasulullah saw. bersabda: "Ilmu itu laksana almari (yang tertutup rapat) dan kunci pembukanya adalah pertanyaan. Oleh sebab itu bertanyalah kalian kerana sesungguhnya dalam soal jawab diturunkan empat jenis pahala, yakni untuk penanya, orang yang berilmu (yang menjawab pertanyaan), para pendengar, dan orang yang mencintai mereka." (HR. Abu Nu'aim)

4. Rasulullah saw. bersabda: "Pertanyaan yang baik itu adalah sebahagian dari ilmu." (HR. Ad Dailani)

No comments: