Mencari Mardhatillah 37


Sungguh indah apabila mentadabbur Al-Quran. Terasa jauh ke lubuk hati dan seperti Allah menyampaikan sesuatu untuk hambaNya yang amat lemah dan senantiasa memerlukanNya. Allah sama sekali tidak meninggalkan hambaNya melalui kepayahan hidup di dunia. Allah mengirimkan doctor untuk membantu memulihkan aku. Allah juga memberikan akhawat seperti Makcik Ton, Kak Azlina dan Basmin yang memberi sokongan moral pada aku. Malah mereka mengajarkan aku untuk bertahan dengan ilmu yang mereka ada.  Mungkin aku tak dapat sokongan moral dari adik beradik dan saudara maraku. Tapi Allah menggantikan dengan doctor, Psikologis dan adik-adik ikhwah akhawat di PPUKM.

Pasti ada hikmah setiap apa yang berlaku terhadapku. Aku menangis kerana terharu dengan perancangan Allah, bukan menangisi nasibku. Pada luarannya nampak seperti aku terseksa. Tetapi sebenarnya aku bahagia kerana Allah disisiku. Cara nak merasakan bahawa Allah senantiasa disisi adalah dengan mentadabbur Al-Quran disaat kesedihan dan berasa keseorangan. Kita tak keseorangan sebenarnya. Allah bersama hambaNya yang sabar menempuhi ujian. Kata Basmin, kalau nak lulus keluar dari ujian ini harus bersabar dan ingat akan janji Allah dalam Al-Quran. Sabar ganjarannya amat besar. Maka bersabarlah. Allah bersama dengan orang-orang yang sabar.

Kadang-kadang bermain di fikiranku bahawa sabar itu memenatkan. Aku rasa penat kerana aku merasakan ujian ini terlalu berat dan aku tak mampu menanggungnya. Malah aku berharap lebih baik Allah mengambil sahaja nyawaku. Tidak terdetik bahawa adakah sudah cukupkah amalanku untuk dihitung dan dikumpulkan bersama umat-umat yang beruntung di akhirat kelak? Jangan lupa kata-kata Allah dalam ayat terakhir Al-Baqarah: Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. YAKINLAH!! Ini adalah wahyu dari Maha Mengetahui. Dialah sebaik-baik perancang.

No comments: