Motivasi Unggul 8

1. Muhammad Rasulullah SAW bersabda: "Bertaqwalah kepada Allah di manapun kamu berada. Ikutilah perbuatan buruk dengan perbuatan baik, niscaya perbuatan baik itu akan menghapuskan perbuatan yang buruk tersebut. Dan berakhlaklah yang baik terhadap sesama manusia." (HR Thabrani)

2. Rasulullah SAW bersabda: "Dengan budi pekerti yang baik, manusia dapat mencapai martabat tinggi dan kedudukan mulia di akhirat, sekalipun ibadahnya lemah. Dengan perangai buruk, orang akan ditempatkan kedudukan paling bawah di dalam neraka jahanam." (HR Thabrani)

3. Rasulullah SAW bersabda: "Seseorang muslim yang biasa-biasa saja dalam beribadah, namun memiliki budi pekerti yang baik dan terpuji akan dapat mencapai darjat setaraf dengan orang-orang yang banyak solat, puasa dan membaca Al-Quran." (HR Ahmad bin Hambal)

4. Ibnu Umar ra. mengungkapkan, Rasululullah SAW bersabda: " Carilah oleh kalian darjat yang tinggi di sisi Allah, yakni dengan cara: 1. bersikap penyantun terhadap orang yang tidak mengetahui tentang dirimu; 2. memberi kepada orang yang tidak pernah memberi kepadamu." (HR 'Addi)

No comments: